Slik markedsfører du produktene dine

Lurer du på hvordan du enkelt setter i gang dine egne annonser for produktene dine? Vi viser deg hvordan du setter opp annonser på Instagram og Facebook for å få økt synlighet og engasjement på din Nabohandel butikk.

02/04/2020 - How-to - Brainify

Fremgangsmåte

 

Dersom du ønsker å markedsføre dine produkter på sosiale medier med Facebook og Instagram, anbefaler vi deg å lese nøye her. Vi har nemlig satt opp denne enkle guiden for hvordan du enkelt setter i gang dine egne annonser og promoterte innlegg, for økt synlighet og engasjement på nett.

  1. Det første du må gjøre er å opprette en “Side” eller “Page” på Facebook, og en egen bedriftskonto på Instagram. Dersom du ikke har dette fra før, anbefaler vi å lese disse to enkle steg for steg guidene for å opprette Facebook siden og Instagram kontoen:
    Hvordan sette opp en Instagram bedriftsprofil og Facebook side (8 enkle steg)

    Når du oppretter dine profiler må disse også kobles sammen. Les denne enkle veilederen som tar deg gjennom prosessen steg for steg:
     Instagram + Facebook = Sant
  2. Annonse administrasjon / Ads manager på facebook
    For å begynne må du gå til Facebook sin “Ads manager”, trykk på meny-pilen ved siden av ditt profilbilde på Facebook, og trykke på lenken “Ads manager” eller på norsk står det “administrer annonser”.
  3. Nå må du opprette en annonsekonto, følg Facebook sitt enkle oppsett, og du er klar på null niks.
  4. Endelig er det på tide å sette opp vår første annonse. Dette gjør vi ved å trykke på “Create campaign” eller “Opprett” øverst til venstre i panelet.
  5. Da får du opp en rekke ulike valg. Vi velger da optimalisering for “Trafikk”, da du ønsker at målgruppen som vi retter mot skal klikke seg inn på din Nabohandel butikk for å se ditt produkt utvalg.
  6. Skriv inn et godt kampanjenavn, slik at du etterpå holder oversikt når du evt har flere gående på en gang.
  7. Hopp over steget “Delingstest”, dette er mer avansert oppsett og krever mer tid å gå gjennom. Mange fine veiledere er tilgjengelig på Google og Youtube som går i detalj på delingstester.
  8. Sett et maksimalt dagsbudsett. Dette tallet er satt som et tak for hvor mye du maksimalt kan benytte på denne kampanjen per dag. Det kan være lurt å begynne smått med f.eks. 100kr pr/dag og øke etterhvert når man har innblikk i effekten av kampanjen. Trykk fortsett.
  9. Nå har vi kommet til “annonsesett”, denne fanen lar oss lage annonse “grupper” slik at vi kan lage f.eks fem annonser under kategorien “jeans”. Når kampanjen er satt opp, kan du gå til kampanjen og opprette flere annonsesett for f.eks “gensere” og “luer”.
    Sett et beskrivende navn for annonsesettet.
  10. Hopp til punktet “Publikum” og la punktene over stå som de er. Under “Opprett nytt publikum”, trykker du “rediger” på kategoriene “sted”, “alder”, “kjønn” og “detaljert målretting”. Under de tre førstnevnte er det lurt å begrense gruppen noe, slik at kampanjen ikke spenner for vidt. Under “detaljert målretting” kan du søke etter og legge til målgruppens interesser, demografi og atferd, her er det viktig å være nøye slik at man målretter mot riktig publikum, slik at man slipper å betale for unøyaktige treff og uinteressert publikum. Det kan være lurt å lagre publikumet til senere, slik at du ved to klikk kan benytte den samme målgruppen uten å gjøre alt på nytt.
  11. La neste valg stå på “automatiske plasseringer”, dette lar Facebook og Instagram velge hvilke formater og flater de ulike annonsesettene skal vises på.
    Det samme gjelder siste punkt om “optimalisering og forbrukskontroller” – Standard valgene her er det vi 99% av gangene ønsker å benytte for best mulig rekkevidde, trafikk og engasjement på annonsene våre.
    MEN, dersom du har en periode du ønsker å kjøre kampanjen kan du under dette punktet sette opp en tidsplan, velg startdato og klokkeslett og sluttdato med klokkeslett.Klikk “fortsett”
  12. Sett et navn for din første annonse. F.eks “Blå merke jeans”.
  13. Under “Identitet” skal du velge Facebook siden din, og den tilhørende Instagram kontoen som du koblet til under steg 1.
  14. Bla ned til “Format”. Her velger du hva slags annonseformat du ønsker, har du flere typer jeans kan det være smart med en karusell hvor du legger inn alle jeans-produketene. Har du kun en jeans velger du enkelt bilde eller video (om du har det).
  15. Skriv inn overskrift for første produkt, en kort beskrivelse og så legger du inn lenken til Nabohandel produktet ditt. F.eks https://stiannorum.nabohandel.no/product/family-love-40×60-cm-print/
    Deretter klikker du til bilde to i karusellen, og gjør samme prosess, og så videre til du har lagt på alle relevante produkter i karusellen. Dersom du velger kun et bilde/video, så gjør du det samme, men i fanen “et bilde eller en video”.
  16. De neste punktene er avanserte og kan stå som de er, bla helt ned og klikk “Bekreft”.
  17. Du har da satt opp din første kampanje, og må vente til Facebook godkjenner annonsene.
  18. I “ads manager” / “annonseadministrasjon” kan du trykke på kampanjen din og et vindu skyves inn fra siden, der kan du lese mer statistikk og få innsikt i hvordan dine annonser funker. Titt innom med jevne mellomrom og gjør små endringer om det er behov for det.

 

Lykke til med dine første Facebook annonser, nå er det bare å vente på “besøkende” kunder og kickstarte nettsalget!

Kommentarer

Bli den første til å kommentere
Legg igjen en kommentar

Ta en titt på disse produktene